Mobiliteit
Strategische ligging in Randstad
Provinciale wegenlengte
Autobezit
Autobezit per kern
Het autobezit is niet gelijkelijk verdeeld over de kernen in Haarlemmermeer. In wijken met veel welvarende gezinnen met kinderen (Floriande en Getsewoud) en in de kleinere kernen zijn er vaak twee auto’s in gebruik. Voor gezinnen met kinderen is de flexibiliteit van een tweede auto handig. In de kleinere kernen van Haarlemmermeer is een auto onmisbaar, omdat veel voorzieningen elders zijn en OV beperkt aanwezig is. Het autobezit is het laagst in Graan voor Visch.
Het autobezit op buurtniveau kunt u vinden via deze link.
Treinreizigers in Haarlemmermeer
Treinreizigers
Het aantal dagelijkse in- en uitstappers op treinstations in Haarlemmermeer neemt toe. Schiphol is na Amsterdam-Centraal (162 duizend passagiers per dag) het drukste station binnen de MRA. Hoofddorp valt net buiten de top-10 drukste stations, maar kent wel een reizigersgroei van 25% in de afgelopen 7 jaar. Nieuw-Vennep en Halfweg-Zwanenburg kennen minder in- en uitstappers; wat wel logisch is; gezien de geringere schaalgrootte en het stoppen van minder treinen. Het aantal reizigers in Nieuw-Vennep kende in 2012 een krimp door de komst van een snelle buslijn naar Schiphol (R-net 310), maar groeit sinds kort weer door de komst van een kwartierdienst met Den Haag. Het aantal passagiers voor Halfweg-Zwanenburg is flink gegroeid van bijna 1.500 in 2013 bij de opening van het station naar 2.349. Het effect van de pandemie is goed te zien in de in- en uitstapcijfers. In 2022 werd het aantal forensen van voor de pandemie nog niet gehaald. Dit kan te maken hebben met meer mensen die thuiswerken.
Busreizigers in Haarlemmermeer
Het is duidelijk (en ook weinig verrassend) dat Schiphol Plaza de meeste in- en uitstappende busreizigers kent. Op afstand volgt Hoofddorp station. Daarna volgen de busknooppunten Spaarne Ziekenhuis en Hoofddorp centrum met ongeveer evenveel in- en uitstappers. De snelle R-net buslijnen worden veruit het meest gebruikt. Bij de knooppunten Spaarne Ziekenhuis en Hoofddorp station is dit aandeel respectievelijk 80 en 70 procent. Bij Hoofddorp centrum is het de helft van de reizigers. Alleen op Schiphol Plaza is de variatie in het lijnengebruik groter.